یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

چقدر مطالعه می کنیم.

امروز آمار جالبی رو در مورد میزان مطالعه در میان دانشجویان ایرانی پیدا کردم و از اونجایی که رشته خودم هم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی خواستم شما هم این آمار ها رو ببینید.بخونیدش جالبه!!
۶۳ درصد دانشجویان کمتر از یک ساعت در روز کتاب مى‏خوانند
مرکز افکارسنجى دانشجویان ایران وابسته به معاونت فرهنگى جهاد دانشگاهى، طرحى را با عنوان »بررسى میزان گرایش دانشجویان دانشگاههاى تهران به کتابخوانى و مطالعه غیردرسى« تهیه کرده است که بر اساس آن، 62/5 درصد از دانشجویان در شبانه روز کمتر از یک ساعت مطالعه مى‏کنند.

در زمینه علل گرایش به کتابخوانى، 67 درصد پاسخگویان، هدف خود را از مطالعه غیر درسى دستیابى به دانش و آگاهى بیان کرده‏اند. پس از این هدف، لذت بردن (10/3 درصد(، پر کردن اوقات فراغت (10/2 درصد(، کسب آرامش روانى (6/7 درصد( و رها شدن از مشکلات زندگى از اهداف دیگر پاسخگویان بوده است.

در خصوص موانع کتابخوانى، در مجموع کمبود وقت (17/8 درصد(، حجم زیاد تکالیف دانشگاهى (15/5 درصد( و گرانى کتاب (11/4 درصد( سه علت اصلى مطالعه نکردن دانشجویان به شمار مى‏روند. وجود موانع مذکور در شرایط کنونى جامعه ما، ناشى از اشتغال دانشجویان به کارهاى دیگرى غیر از تحصیل، ساخت نامناسب دانشگاهها )پیروى از الگوى دبیرستان، وا داشتن دانشجو به حفظ مطلب و رونویسى به جاى نقد و تولید علمى( و پایین بودن سطح درآمد دانشجویان مى‏باشند.

یافته‏هاى مربوط به سرانه مطالعه غیردرسى دانشجویان نشان مى‏دهد که اکثر پاسخگویان در شبانه روز کمتر از یک ساعت مطالعه داشته‏اند (62/3 درصد( و کسانى که بین 1/20 تا 2 ساعت مطالعه داشته‏اند، 26/5 درصد بودند و فقط 12/2 درصد در شبانه ‏روز بیش از 2 ساعت و 30 دقیقه مطالعه مى‏کنند. میانگین مطالعه هر فرد در شبانه روز هم حدود 1 ساعت و 30 دقیقه بوده است با توجه به اینکه میانگین اوقات فراغت دانشجویان، تقریباً 5 ساعت در شبانه ‏روز بوده است. میانگین مطالعه سرانه آنها بسیار کم به نظر مى‏رسد، این در حالى است که فعالیت اصلى دانشجو مطالعه و تحقیق است. اگر میانگین مطالعه غیردرسى افراد عادى جامعه را نیز در نظر بگیریم،رقم فوق به میزان قابل ملاحظه اى کاهش خواهد یافت.

در رابطه با جهت‏گیرى مطالعاتى دانشجویان، در مجموع موضوعات حقوقى، سیاسى، اقتصادى و تاریخى (14/8 درصد(، ادبى (13/7 درصد( و علوم اجتماعى (13/6 درصد( به ترتیب مهمترین موضوعات مورد علاقه پاسخگویان به شمار مى‏روند. درباره مؤلفان داخلى مؤثر بر قشر دانشجو، دکتر شریفى (23/1 درصد( در مقام اول قرار دارد، پس از ایشان مرحوم مطهرى (9/8 درصد(، صادق هدایت (7 درصد(، دکتر سروش (2/8 درصد( و دیوان حافظ (2/6 درصد(، در اولویت‏هاى بعدى قرار دارند. در مورد مؤلفان خارجى مؤثر بر قشر دانشجو، پائولو کوئیلو (6/7 درصد( قرار دارد و پس از او دانیل استیل (2/6 درصد( و ویل دورانت (1/8 درصد( از پرطرفدارترین نویسندگان خارجى در جمعیت نمونه مورد تحقیق هستند. به نظر مى‏رسد علت اقبال خوانندگان به پائولوکوئیلو را باید در ترجمه برخى از آثار وى به فارسى و سفر چند سال پیش ایشان به کشورمان جست‏وجو کرد.

مطالعه

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:05 ب.ظ http://medicalscience.blogsky.com

ایا تا به حال شما به دکتر مراجعه کرده اید؟
ایا از آن مراجعه نتیجه گرفته اید؟
آیا راجع به پزشکان متقلب چیزی شنیده اید؟
آیا می دانید که در دوران اصلاحات در امتحانات تخصصی پزشکان تقلب می شده است؟
آیا می دانید که جمعی از متخصصان امروز با تقلب در دوره تخصص شرکت نموده اند و بی سواد هستند؟
آیا از نقش دولتمردان در این امر اطلاع دارید؟
اینها را من نمی گویم خود پزشکان می گویند .
بروید و بخوانید.
http://medicalscience.blogsky.com

یاسمن پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 11:17 ب.ظ http://yasaman1361.persianblog.com

سلام زهره حوبم

الان در تاریکی محش دارم برات مینویسم.و در شمن جات خالی دارم شهریار قنبری گوش میدم .
اطلاع رسانیت منو کشته
ولی نه خداییش خوبه
ان شاالله موفق باشی
چشام کور شد تو تاریکی
فعلا بای بای

سهیل جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 12:07 ق.ظ http://loveyou.blogsky.com

سلام زهره جان . خوبی . وقتی اومدم وبت یاد قدیمای خودم افتادم :) اولین روزهایی که شروع به وبلاگ نویسی کردم . وبت خوبه . متن ها هم همه به درد بخوره . حتما موفق میشی . کاری داشتی در خدمتم. قربانت .. سهیل از وب لاو یو

مرد یخی جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 03:12 ق.ظ http://isis.blogsky.com

سلام دوست وبلاگ نویس
امیدوارم خوب باشی
من از وبلاگتون دیدن کردم
مطالبت خوب هستش ولی اگه می تونی قالب وبلاگ رو عوض کن
اگه کمک خاستی رو من می تونی حساب کنی
ممنون
مرد یخی
از قلعه یخی

رضا جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 03:14 ب.ظ http://reza169.blogsky.com

سلام دوست عزیز
مطالب خواندنی داری........خسته نباشی
به وبلاک من هم سری بزن
همیشه شاد زی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد