یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

زن آرمانی،زن فتّانه

 

زن


زن آرمانی،زن فتّانه: بررسی تطبیقی جایگاه زن در ادبیات فارسی. آذین حسین زاده. تهران: قطره٬ 1383. 244 ص. چ اول. 2000 تومان.
مسایل زنان از موضوع های قابل توجهی است که در ایران – و جهان – نظر بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. کتاب حاضر به جایگاه و مقام زن در جامعه و به تبع آن چگونگی بازنمایی آن در ادریات کهن و امروز می پردازد.
ادبیات داستانی که در مقیاسی جهانی همواره از رنگ و بویی مردسالارانه برخوردار بوده٬ از دیرباز تا کنون تلاش کرده است تا برای پرسش های خود در مورد هویت انسان از طریق تبیین جایگاه زن پاسخی مناسب پیدا کند.
در مقدمه نسبتاً مفصل و جالب کتاب٬ نویسنده در آغاز دو صفت آرمانی و فتانه را – دو خصیصه و دو مسند هنجار – در دنیای مردانه بررسی می کند و به جایگاه زن در تمدن باستان٬ روابط اجتماعی حاکم بر آ« / ادیان مختلف و ... می پردازد.
مبحث روابط اجتماعی با نقل قولی از میشل فوکو آغاز می شود: « میشل فوکو هنگام بررسی تاریخ روابط جنسی در عهد باستان به این نکته اشاره می کند که در جامعه ای که در آن دختران در سنین بسیار کم (15 تا 18 سالگی) با مردانی که در اغلب موارد دو برابر شان سن دارند ازدواج می کنند رابطه ی میان زن و مرد به رابطه ی استاد و شاگرد و یا اگر خوش بینانه به موضوع بنگریم٬ به رابطه ی پدر و فرزند تبدیل می شود. در چنین محیطی بدیهی است که عامل اصلی تمامی تصمیم گیری ها مرد است و این نکته همیشه به سادگی آشکار نیست که آیا نظریات و ابتکارها نخست از جانب مرد صادر شده است یا زن؟».
در مباحث بعدی به هویت زنان در جامعه می پردازد که این هویت یابی یا از طریق پدر و یا شوهر به زن منتقل می شود و زن همیشه زیرمجموعه مردان خانواده است و در جامعه ما و در تمام سطوح مثلا نام خانوادگی زن پس از ازدواج فراموش می شود و زنان با عناوینی مانند « زن علی آقا بقال»٬ «مادر اکبر»٬ «خانم آقای مهندس تربتی» و یا «خانم دکتر احمدی» خوانده می شوند.
بحث هویت زن در ادبیات کهن نیز از مطالب بسیار جالب این مقدمه است: در داستان سمک عیار خورشید شاه به خاطر عشق ماه پری وارد نبرد با دشمنان می شود اما تمام این جنگ و گریزها به منظور تامین منافع خورشید شاه – مرد داستان – است.
رودابه در شاهنامه زنی مستقل و متکی به نفس و با اراده است که با هدف تجسم بخشیدن به خواسته های دل٬ موقعیت اشرافی خود را زیر پا می گذارد و به منظور وصال یار سر در پی زال می گذارد اما با کمی دقت درمی یابیم که اینها مقدمه ای است برای حیات بخشیدن به شخصیت اصلی داستان شاهنامه یعنی رستم.
در بحث دین نیز به این موضوع می پردازد. مریم زنی است بسیار با شهامت و با تقوا اما نقش عمده او در وهله ی اول حیات بخشیدن به مسیح (ع) است و تمام ارج و قرب مریم مقدس مدیون نقشی است که به عنوان مادر مسیح دارد.
و یا آنچه از آسیه زنی استثنایی در تاریخ ادیان می سازد٬ نقش مهمی است که او در نجات موسی (ع) و پرورش او برعهده داشته است .... .

نظرات 10 + ارسال نظر
هادی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:25 ق.ظ http://www.yahoohadi.blogfa.com

سلام دوست عزیز ما برای کسب درآمد از اینترنت محیطی شفاف و ساده برایتان مهیا نموده ایم .....خسته نباشین ...مطالب جالب و جدیدی رو در مورد تنها راه(( قانونی ))کسب درآمد از اینترنت در (ایران ) توسط یک سایت فرهنگی و3شرکت بزرگ ایرانی باحمایت کلیه بانکهای سیستم طرح شتاب..... که موفق به راه اندازی سیستم بازاریابی شبکه ای جالبی شده اند....و شمامیتوانید از هر نظر به آن اطمینان داشته باشید ...را نوشته ام...... فرصتهای مناسب در زندگی به ندرت پیش میایند.....شانسی که شاید دیگر سراغ شما نیاید!!!!!! با بهترین آرزوها...

مرتضی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:26 ق.ظ http://mmmazad.blogsky.com

سلام .بسیارمطالبتان جالب ودیدنی بود.
لطفا اگه میشه وبلاگ منو بانام عاشقانه دروبلاگ خودت قراربده .
به ماهم سربزن.
قربان شما مرتضیwww.mmmazad.blogsky.com

ادمین سایت جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:28 ق.ظ http://www.irangroups.tk

سلام . بلاگ خوب و مفیدی دارید بهتون تبریک میگم . آدرس سایت خودم رو بالا گذاشتم . این سایت از تعدادی فروم یا همون انجمن گفتگو تشکیل شده . شما میتونید بسته به علاقه شخصی تو هر کدوم ازانجمنها فعالیت نمایید. شما همچنین میتوانید درانجمن مخصوص وبلاگ نویسان این سایت بلاگ خود یا دیگران رو معرفی نمایید تا بقیه کاربران هم با بلاگ شما آشنا بشن . منتظرتون هستیم....... .

حامی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:56 ق.ظ http://dud.blogsky.com

خیلی قشنگ بود . ادامه بدبد . به من هم یه سر بزنید

افسانه شب تلخ جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:23 ق.ظ http://shabetalkh.blogsky.com

با سلام:::::::: از اینکه به من عنا یت داشتید سپا سگزارم

لطفا مجدد به وبلاگ من بیا ئید

بهزاد جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:28 ق.ظ http://www.sepna.blogsky.com

من فقط اینو میدونم که زنان خیلی مورد ظلم قرار گرفته شدن
به امید روزی که هیچ زنی از حقوق اجتماعی خودش محروم نباشه و برابر با مردان .
نه بیشتر و نه کمتر .
به امید اون روز.
سلام .

فریمی ۲۰۰۳ جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:43 ب.ظ

سلام . باید تشکر کنم از مطلب تون . یعنی این مطالب همیشه موضوع بحث های من بوده به طوری که در وبلاگم نیز به آن اشاره داشته ام . و من فکر می کنم ( البته از دیدگاه خودم ) که بهترین موضوع وبلاگتون باشه . البته من به در اینجا به واقعیت مسئله کاری ندارم که شاهنامه و یا سمک عیار افسانه ها و روایتهای غیر واقعی است . و فکر می کنم شما برای بهتر رساندن مفهومتون از این مثالها و از این ادبیاتها استفاده کرده اید . همین طور است که شما می گویید . در دنیای قدیم انسانها با توجه به گفته افلاطون عمل کرده و این نظریه بسیار بی معنی را قبول داشتند که : که مردها تحمیل کننده و زنها متحمل پذیرند . و این نظریه ی جناب افلاطون تا قرنهای ۱۸ و ۱۹ نیز هنوز مورد تایید مردم بود . ولی با پیدایش مدرنیت این نظریه پاک به دست فراموشی سپرده شد . و در قرنهای ۱۸ تا ۲۰ زن به حق خود رسید و تبدیل شدند به مافوقهای مردان به طوری که هر کاری با اجازه خانم خانه انجام می شد . فکر کنم که خودتان در فیلمهایی که در باره آن زمان است مشاهده کرده باشید ولی نمی دانم در باره آنها فکر کرده اید یا نه . دقیقا این زمان زمانی بود که زنها به آنچه که باید باشند رسیده بودند . و هویت بزرگ خود را بدست آورده بودند . اما دوباره هویت زنها دستخوش یک سری مسائل دیگر شد . آنها در گرداب مدرنیت قرار گرفته و تبدیل به کالاهایی برای این عصر شدند . و به کلی اقتدار زن را زیر سوال بردند . که من فکر می کنم مقصر اصلی خودشان باشند . ولی با کمی همت به آنچه که هستند و باید باشند می رسند . زنان و دخترا التماس می کنم که به فکر خود باشید . با کمال تاسف در شرق زن گرفتار بلای حجاب می باشد و نمتواند استعدادهای خود را به درستی آشکار سازد و در غرب نیز به کالا تبدیل شده اند و باز نمی توانند آنچه که هستند با شند . زنان و دختران خود را پیدا کنید ببینید در کجای این زمان اقتدار و شخصیت شما جا مانده است .با تشکر فریمی ۲۰۰۳

مهرداد جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 03:45 ب.ظ http://harfeman.blogsky.com

سلام
خیلی وب لاگ جالبی دارید.
اطلاعات کنار صفحه هم خیلی مفید هستند

شقایق شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:19 ق.ظ http://sh49h4739h.persianblog.com

سلام...شما اقای فرهنگ فاطمی را از نشر مهد فرهنگ میشناسید؟

محمد حسین سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1385 ساعت 04:50 ب.ظ

سلام
خوبی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد