یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

آتش سوزی در یکی از کتابخانه های دانشگاه تهران

 

سلام خدمت همه ی دوستان ..دیشب از طریق اخبار مطلع شدم که در کتابخانه دانشگاه تهران آتش سوزی رخ داده و خساراتی هم به بار آورده... چطور در دانشگاه تهران که یکی از دانشگاههای مادر در ایران هست و کتابها و اسناد تاریخی مهم و باارزشی در اون نگهداری میشه باید چنین اتفاقاتی بیافته..؟ در حالی که در تمام دنیا استانداردهای تعریف شده و خیلی مطمئن برای جلوگیری از چنین حوادث ناخوشایندی در کتابخانه ها و مراکز اسناد وجود دارد . چند صد سال پیش مغول به ایران حمله کرده و کتابسوزی کرده قرن هاست داریم در موردش حرف می زنیم و انتقاد می کنیم و حالا خودمون با سهل انگاریمون یه کاری می کنیم که کم از کار مغول ها و تاتارها نیست . شاید این یک زنگ خطر جدی برای مسوولین باشه تا پیش بینی های لازم رو برای جلوگیری از چنین حوادثی داشته باشن  چرا که در کشور ما تا حادثه ای رخ نده قضیه رو جدی نمی گیرن ! انشا الله که دیگه هیچوقت شاهد چنین حادثه هایی نباشیم . به قول خواهرم  اینهم جشن هفته ی کتاب و کتابخوانی برای شما کتابداران !

 جزئیات حادثه را از طریق لینکهای زیر ببینید:   

کتابهای مرجع در آتش سوختند

فقدان حفاظت عامل آتش سوزی در دانشگاه تهران

گزارش تصویری این حادثه

 

کتاب و کتابدار

 

                                              librarian

سلام خدمت همه ی دوستان ...امروز روز کتاب و کتابداری هست و من این روز را به همه ی دوستان کتابدار تبریک میگم و امیدوارم این رشته روزی جایگاه واقعی خودش رو در جامعه ی ما پیدا کنه هر چند که این کار یکی از رسالتهای بزرگ خود ما کتابداران هست که جایگاه و اهمیت این حرفه رو به سایرین بشناسونیم ......مطلب دیگه اینکه خوشحالم که تونستم این وبلاگ رو یک بار دیگه جمع و جور کنم آخه بلاگ اسکای بعد از مدتها انتظار تغییرات اساسی در خودش ایجاد کرد که جای تشکر فراوان از مدیران این سرویس وبلاگ دارد و ارزش چند روز سر درگمی رو داشت انشاالله تا چند روز دیگه قالب رو درست می کنم و لینک دوستان رو هم اضافه می کنم . راست اگه نظری در مورد قالب و مطالب این وبلاگ دارین خوشحال میشم با من در میون بذارید ...

اهدای جایزه ادبی سولیگمن به فاتیما بسناسی – لانکو

 


جایزه ادبی فرانسوی «سولیگمن» علیه نژادپرستی به فاتیما بسناسی – لانکو نویسنده فرانسوی – الجزایری تبار اهدا شد.
به گزارش رادیو فرانس کولتور ، فاتیما بسناسی – لانکو نویسنده فرانسوی – الجزایری تبار برای تالیف کتاب «دختر هارکی» انتشارات آتلیه شایسته دریافت جایزه ادبی ضدنژادپرستی «سولیگمن» شناخته شد.
این جایزه به همراه جایزه نقدی 12000 یورو از سوی موریس کنه رئیس آکادمی پاریس و با حضور برنار دلانوی شهردار پاریس به فاتیما بسناسی – لانکو اهدا شد.
جایزه ادبی «سولیگمن» در سال 2004 توسط فرانسواز سولیگمن به یاد همسرش فرانسوا – ژرار سولیگمن ایجاد شد.این زن و شوهر از اعضای گروه مقاومت فرانسه در زمان اشغال این کشور توسط نازی ها بوده و سپس برای استقلال الجزایر از استعمار فرانسه مبارزه کرده بودند.
این جایزه هر سال به یک اثر فرانسه زبان که علیه نژادپرستی و عدم تسامح تالیف شده یا شد ، اهدا می شود.
برگرفته از جام جم .

بیل گیتس ۵۰ ساله شد !


در روز 28 اکتبر سال 1955، تنها فرزند ذکور و دومین فرزند از سه فرزند" ویلیام هنری گیتس" و "ماری گیتس" در بیمارستان سوئدی شهر سیاتل به دنیا آمد.

اگر می‌خواهید در جریان بیوگرافی کامل بیل گیتس قرار بگیرید، خواندن بیوگرافی ایشان را به شما توصیه می‌کنم. لینکهای دانلود یکی از جذابترین کتابهایی که تا به حال درباره گیتس نوشته شده در پایین قرار دارد. این کتاب وقایع زندگی گیتس را تا سال 1996 دربرمی‌گیرد و شامل رخدادها و حوادثی از زندگی خصوصی ، عادات و تلاشهای گیتس است که با اطمینان می‌توانم بگویم تا به حال در نشریات  و سایتهای IT کمتر دیده‌اید. کتاب نوشته استیفن مانز و پل اندروز است. استیفن مانز بیش از ده سال در زمینه صنعت رایانه و نرم‌افزار قلم زده است. علاوه بر ویراستاری مجله‌های pc ، pc computing و pc source ، سرمقاله‌های متعددی نیز برای آنها نوشته است. پل اندروز گزارشگر روزنامه"سیاتل تایمز" فعالیتش در زمینه فن‌آوری نوین است و ضمن تحت پوشش داشتن شرکت مایکروسافت ، هر هفته یک سرمقاله در ارتباط با صنعت رایانه‌سازی و نرم‌افزار می‌نویسد.

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم                                                                                                   

این مطلب بر گرفته از سایت یک پزشک می باشد .                                          

و مطلب دوم اینکه نخستین دوره کاردانی ادبیات کودک و نوجوان در ایران ایجاد شد .برای اطلاع از جزئیات این خبر می تونید اینجا رو بخونید .                          

جایگاه و اهمیت کتابخانه ملی برای دانشجویان و اهل تحقیق کشور


کتابخانه


غلامعلی حداد عادل ، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع سید محمد کاظم بجنوردی و معارفه علی اکبر اشعری به عنوان رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، گفت : وظیفه هدایت، نظارت و پشتیبانی از کتاب، کتابخانه و کتابداری در کشور بر عهده کتابخانه ملی است و مرجع نهایی برای سامان دادن به امور کتاب و کتابخانه بر عهده این مرکز است .غلامعلی حداد عادل دراین مراسم افزود : در ایران چه قبل و چه بعد از اسلام کتابخانه های بزرگ و معظمی وجود داشته است که در مورد آنها در کتابها زیاد خوانده ایم اما اکنون باید با تاسف گفت که وضع کتاب و کتابخانه در کشور ما با شان فرهنگی و ملی ما همخوانی ندارد.ادامه خبر ...

اعتراض خسرو معتضد به قانون انتشار آزادانه‌ی آثار مؤلفان، 30 سال


خسرو معتضد ـ مؤلف آثار تاریخی ـ گفت: قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان که امکان انتشار آزاد توسط هر گروهی را پس از 30 سال ایجاد می‌کند، بسیار بد و عقب‌مانده است.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توضیح داد: نویسندگان و مؤلفان آثار هنری از محروم‌ترین و ستمدیده‌ترین افراد هستند. در حال حاضر مد شده است که برخی ناشران فقط به دنبال آثار پدرمرده هستند. این قانون باید عوض شود.ادامه مطلب را اینجا بخوانید ...