یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

تابستانی دیگر...

 

باز تعطیلات تابستان با روزهای داغش شروع شد و دغدغه ی اینکه" تعطیلات تابستان خود را چگونه بگذرانیم "( اولین موضوع انشای مهر ماه هر سال رو که یادتون میاد !).ولی خب خداییش سوال مهمیه و من هر سال قبل از شروع تعطیلات کلی برنامه می چینم ولی آخر تعطیلات متوجه میشم که به درصد کمی از اونا عمل کردم مثلا تابستون سال پیش تصمیم گرفته بودم کمی به علایق هنری خودم توجه کنم و برای همین پیش یه استاد خوب  دوره ی خوشنویسی می دیدم کاری که علیرغم علاقه ی شدیدی که بهش دارم فقط دو ماه طول کشید و با قبولی دردوره ی ارشد به فراموشی سپرده شد ! یا در مورد رشته های ورزشی من در طول دوره های مختلف، ورزشهای مختلفی رو بازی کردم مثلا در دوران راهنمایی عضو تیم پینک پنگ مدرسه بودم ومقام های مختلف در سطح مدرسه و شهر و استان هم داشته ام یا دوره ی دبیرستان بیشتر گرایشم به والیبال بوده و دانشگاه تبریز هم که بودم بسکتبال بازی می کردم و واقعا عاشق ورزش بسکتبال هستم و معتقدم هیچ بازی به اندازه ی بسکتبال هیجان و انرژی نداره . ولی خب چه فایده الان بیشتر از یک سال هست که دستم به توپ بسکتبال نخورده البته همش هم تقصیرخودم نیست گاهی وقتا شرایط اجازه هر فعالیتی رو نمی ده مثلا سال پیش با یکی از دوستام رفتیم باشگاه و مربی پیدا کردیم ولی گفتن که تیم رو خودتون باید جمع کنید و ما هم نتونستیم به تعداد کافی بازیکن پیدا کنیم و قضیه منتفی شد ....به هر حال...نظر خودم اینه که میشه از حداقل امکاناتی هم که هست خوب استفاده کرد و تعطیلات پر ثمری داشت ....راستی! پیشنهاد شما برای داشتن یه تعطیلات خوب و به یاد ماندنی و البته پرثمر چیه ؟ ....

البته دو تا کار هست که من در ایام تعطیلات تابستون هیچ وقت فراموش نمی کنم و به شما هم پیشنهاد می کنم چون خیلی لذت بخشه اول اینکه مطالعه کتابهای مورد علاقتون رو  فراموش  نکنید و دوم اینکه با دوستان قدیمیتون قرار بزارید و همدیگه رو ببینید و خاطرات گذشته رو زنده کنید و خاطرات بهتری به جا بزارید . اگه اینکارها رو انجام بدین متوجه خواهید شد که چه تاثیر خارق العاده ای در روحیه تون داره.

به پایان آمد این دفتر...

قراره که اولین نمایشگاه بین المللی کتاب های الکترونیکی در این آدرس از ۱۳ تیر تا ۱۳ مرداد برگزار بشه البته الان که به این سایت مراجعه می کنم با این پیغام روبه رو میشم که سایت در حال بازسازی هست ولی حتما تا چند روز دیگه راه میفته این پروژه توسط موسسه ای به نام گوتنبرگ اجرا میشه و کتابهایی که روی این سایت قرار می گیرن مشمول قانون کپی رایت نیستند پس با خیال راحت تا دلتون می خواد کتاب دانلود کنید. (حالا انگار اگه کپی رایت داشت ما ایرانیا دانلود نمی کردیم !)هدف این پروژه اهدای بیشترین کتاب به بیشترین خوانندگان و ریشه کن کردن جهل و بیسوادی در جهان اعلام شدخ ..

پ ن . ما بلاخره از امتحان دادن راحت شدیم و به خیر و خوشی ترم دوم رو هم تموم کردیم( البته یه امتحان عملی داریم که موند برای هفته ی بعد ) البته خیر و خوشی اون رو نمره ها مشخص می کنه که فعلا خبری از نمره نیست . ولی چه فایده نتونستم یه بازی از بازیهای جام جهانی رو با خیال راحت ببینیم و همش یه دلم با درس بود یه دلم با فوتبال . ولی دیشب خیلی کیف کردم از بازی ایتالیا .حتما قهرمان میشه .

 

کتابداران تخصصی

 

امروز امتحان سازمان و اداره ی مراکز مدارک و کتابخانه های تخصصی رو داشتیم در طول ترم (بیشتر در چند روز اخیر !)هر چی مقاله در مورد این درس خوندم بیشتر به این موضوع ختم می شد که کتابداران تخصصی اگه می خوان در عصر فن آوری اطلاعات نقش های خودشون رو از دست ندن باید یه سری مهارتهای جدید رو بیاموزن (آموزش دهنده . مشاور اطلاعاتی . واسط اطلاعاتی . بازاریاب و مدیر دانش ) همه ی ما کتابدارها قبول داریم که نقش های ما تغییر کرده و بنا به قانون بقا اگه بخوایم در عصر فن آوری به حیات خودمون ادامه بدیم و مثل دایناسور ها نسلمون منقرض نشه باید این مهارتها رو یاد بگیریم . ولی مسئله ای ک برای خود من مطرحه اینه که ما کجا و چطور باید این مهارتها و دانش رو کسب کنیم مگر نه اینکه مراکز آموزش عالی این وظیفه رو بر عهده دارن پس چرا با وجودی که همه لزوم این تغییرات رو احساس کردیم و اهمیت اونو می دونیم ولی در عمل  کاری صورت نمی گیره چرا هنوز تو دانشگاههای ما دروسی تدریس می شن که مربوط به چندین دهه ی قبل هستن ... و یا حتی اگه بعضی واحدهای درسی مفید وجود دارن عملا طوری تدریس نمی شن که چیزی به مهرتهای ما اضافه کنن ...مثلا در یکی از همین مقاله ها اومده بود که کتابدارها باید زبان ایکس .ام .ال رو یاد بگیرن یا در امور تجاری دخیل بشن ...کدوم واحد درسی هست که اینا جزو سر فصلهای اون درس باشه . ما این ترم درس داده پردازی رو داشتیم که قسمتی از این درس مربوط به طراحی صفحات وب بود ولی بنا به هزاران دلیل در این درس ما به جز چند تگ ساده چیزی یاد نگرفتیم ....

حالا انصافه که با این همه هزینه و زمانی که صرف حضور در کلاسهای درس و دانشگاه می کنیم دوباره یه هزینه ی دیگه ای رو هم متقبل بشیم و فرضا برای یاد گرفتن زبان ایکس . ام .ال بریم موسسات خصوصی تا چیزی رو که در دانشگاه به دست نیاوردیم اونجا بدست بیاریم ....